Vitamin D

D-vitamin är det enda vitaminet som kroppen själv kan producera och rent fysiologiskt möjligt kan tillgodose sitt behov utav, MEN inte på våra nordliga breddgrader. 

Inom hälso- och sjukvården i Sverige finns det en regel som lyder att endast månaderna utan bokstaven R (maj-aug) har en tillräcklig solinstrålning för att kunna tillgodose vårt behov av D-vitamin genom hudens upptag. Det lämnar hela 8 månader om året som solen inte är en tillförlitlig källa till D-vitamin, det gäller generellt för hela befolkningen.

Vitamin D är en viktig beståndsdel för att upprätthålla muskelmassa, behålla ett starkt skelett och på det sättet minska risken för benskörighet i högre ålder. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande immunförsvar och starka friska tänder.

Hur får man då i sig tillräckligt med D-vitamin från en växtbaserad kost?

Mitt enkla och raka svar är att det får man inte, inte tillräckligt i alla fall. En viss mängd kan man få i sig genom att äta specifika svampsorter och berikade livsmedel som växtdrycker och växtbaserade matfetter, men det skulle behövas orimligt stora mängder på vinterhalvåret för att täcka sitt behov här i Sverige. 

Kvar har vi då kosttillskott.

D-vitamin är absolut enklast att få i sig genom ett kosttillskott. VARNING! Är du vegan är en del kosttillskott framställda från djurfett och bör ha en veganmärkning för att inga djur ska ha kommit till skada.

Rekommenderat intag per dag:

0–2 år = 10 ug (mikrogram)

≥ 2 år = 20 ug (mikrogram)

Siffrorna gäller för samtliga som utesluter animalier och får bristande mängd solljus.

Kosttillskott av Vitamin D varierar oftast mellan från 10 ug – 100 ug/ tablett. VIKTIGT att tänka på, ett för högt intag av vitamin D över lång tid kan orsaka skador på njurarna och leda till njursvikt. Köper du ett kosttillskott med högre dos än 20 ug/tablett rekommenderar jag därför att ta en tablett varannan eller var tredje dag (genomsnitt 20 ug/dag).

Tar du multivitamin av något skäl är Vitamin D är oftast redan tillsatt, kolla vilken mängd och komplettera vid behov. 

Dosering av vitamin D kosttillskott är som ni märker aningen komplext, gränsvärdena mellan för lågt och för högt är relativt snava och båda kan leda till negativa hälsoutfall. VIKTIGT är därför att ta rätt mängd, samtidigt som du inte får bli avskräckt och strunta i tillskottet.

Jag har löst problemet för dig och listar här nedan 3 produkter som ger 20–25 ug/ 1 tablett.

Tips!

  • Acrilex Vegan D3+B12
  • Great Earth Vitamin D3 Vegan
  • Holistic D3 Vitamin vegan (2 droppar/dag = 20 ug)

Tack för att du följer mina hälsotips! Skriv gärna en kommentar eller skicka ett mail om du har några frågor eller funderingar om inlägget!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*