The Magic of Grains – Korngryn

OBS, korngrynet innehåller gluten!
Jag själv är en av dem som ofrivilligt väljer bort allt vad gluten innebär. Gluten är ett protein som kan skapa inflammationer i tarmarna, även hos er som inte har några märkbara symtom, men främst är det de “vita mjölet” som lyfts som hälsoskadligt och näringsprofilen i exempelvis Korngryn är något helt annat än vetemjöl. (Jag vill bara lyfta frågan för er som undrar varför jag rekommenderar ett gluteninnehållande livsmedel). Mer om gluten i ett annat inlägg framöver, tillbaka till Korngrynet. 
Historia
Korn är ett svenskt traditionellt sädeslag som har varit en viktig del av vår historiska överlevnad. Det har givit oss bröd, gröt och grynpannkaka. Idag används korngrynet främst som en variation till havregrynsgröt, till bakning av bröd och knäckebröd. Användningspotentialen är däremot så mycket större och bara fantasin sätter gränserna.
Spana in mitt recept på en spännande Korngrynsrisotto
Därför vill jag lyfta Krongrynet
  • Det går att få tag på ekologiskt och svenskodlat
  • Det är ett resurseffektivt livsmedel att framställa
  • Det är fiberrikt
  • Det är proteinrikt
  • Det är bra källa till B-vitamin
  • Det är fullt med mineraler som fosfor, järn, kalium, magnesium och zink
  • Det har ett lågt glykemiskt index (lågt GI-värde). 
  • Det är en bra kolhydratkälla
  • Det är ett billigt 
  • Det är ett hållbart alternativ till importerade spannmål som ris, couscous och bulgur
Användningsförslag:
Kokt tillbehör till grytor
Kokt tillbehör till vegobiffar
Krongrynsfyllda paprikor i ugn
Korngrynsgröt
Korngrynsrisotto
Granola/müsli 
Over night barley
Korngrynssallad 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*