Istället för smör…

Vilka användningsområden har smör?

Stekning

Bakning

Ersättningsalternativ

Rapsolja

Olivolja

Kokosolja

Mjölkfritt margarin (Vegetabiliskt ”smör”)

Det praktiska bytet

Beroende på vilket användningsområde smöret är avsett att användas till finns det mer och mindre lämpliga alternativ att byta ut smöret mot. Det handlar både om vilken smak fettet tillför eller inte tillför, vilka kemiska egenskaper fettet har och hälsoaspekter.

Stekning

  • Mjölkfritt margarin har liknande stekegenskaper smör och är den enklaste ersättaren för er som inte önskar ändra allt för mycket vad gäller smak och hanteringssätt.
  • Vegetabiliska oljor så som rapsolja och olivolja är däremot de som hur hälsosynpunkt är de bättre alternativen. Tänkt dock på att inte hätta upp oljorna allt för mycket och stek på något lägre värme än du brukar.
  • Kokosolja kan också vara ett bra alternativ till smör vid stekning, främst de gångerna du vet med dig att du ska steka länge. Kokosoljan klarar en lång och hög upphettning betydligt bättre än de flytande vegetabiliska oljorna.

Bakning

  • Mjölkfritt margarin byter du rakt av enligt recept. Enkelt och smidigt.
  • Rapsolja, olivolja och kokosolja är 100% fett, medan smör och margarin är ca 80% fett. För att undvika förändring av slutresultatet vid bakning är det viktigt att justera fettmängden. Smör/margarin ersätts av oljorna med 80% av receptets fettmängd. (Exempel: 100 g smör motsvarar 80 g raps-, oliv- eller kokosolja).

Vad ersätter jag smöret med?

Rapsolja är den oljan jag föredrar mer eller mindre i alla sammanhang. Det är en hälsosam, relativt smakneutral och lätthanterlig olja enligt mig själv. Stekning och bakning där matfettet skall vara smält går rapsoljan utmärkt att byta ut.

Chokladbollar exempelvis där matfettet skall vara fast i konsistensen föredrar jag att använda kokosfett. (Bakar dock extremt sällan). Mestadels är det rawfood och då kan någon enstaka matsked räcka eftersom dadlar eller annan torkad frukt hjälper till att hålla ihop smeten.

Jag vill dock påminna att fett i allmänhet är något vi tenderar att konsumera alldeles för mycket av och de flesta individer hade fått en bättre hälsa av att välja rätt fetter men också konsumera mindre mängd. Mindre mängd fett vid stekning och matlagning kan vara ett tips!

Mer fördjupad kunskap om fett får ni i ett hälsoinlägg där jag förklarar skillnaden mellan olika fetters hälsoprofiler och hur man bör tänka kring fett för att leva så hälsosamt som möjligt! Längre fram i vår. Håll ut, det kommer vara värt det!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*